duminică, 29 mai 2022

Coznac fără frământare

 

Nu-mi place să frământ şi atunci aleg variantele cele mai  simple pentru aluatul care necesită dospire.
Am încercat vreo 2-3 reţete de cozonac nefrământat, pe care le-am tot adaptat.
Ingrediente: 1kg făină 000 (de data asta a fost făina de la Lidl); 5 gălbenuşuri +1 pentru uns, 450ml lapte; 1 iaurt grecesc mic; 200 g zahăr; 50g unt gras 82%; 2 plicuri drojdie uscată (14g total) sau puteţi pune 50g de drojdie crudă (7g uscată=25g crudă); esenţă de vanilie; coajă de lămâie; 1 vârf de linguriţă de sare; câteva linguri de ulei.
Mod de preparare:
Topim untul.
Încălzim laptele, adăugăm zahărul, coaja de lămâie, esenţa de vanilie (eu o prepar din alcool sau votka si păstăi de vanilie şi o ţin în frigider) şi drojdia. Amestecăm să se dizolve zahărul (nu era complet dizolvat) şi să se înmoaie drojdia.
Într-un bol încăpător punem făina amestecată cu  sarea. Gălbenuşurile şi iaurtul se amestecă bine.
Turnăm peste făină laptele cu celelalte ingrediente şi iaurtul cu galbenusurile. Amestecăm usor cu o lingura mare. Am folosit mixerul cam 1-2 minute cu paletele pentru aluat, timp în care am turnat în fir subţire untul topit. Am pus vasul cu totul într-o pungă mare pe care am legat-o în partea de sus. Asa mult a crescut într-o oră, încât a dat peste marginea vasului. 
Am uns cu ulei suprafaţa de lucru şi mâinile. Am împărţit aluatul în 4 părţi. Am aplatizat cu mâna 2 părţi ca două dreptunghiuri, am pus rahat şi fructe confiate mărunţite si le-am rulat. Le-am împletit în două şi l-am aşezat într-o tavă de unică folosinţă (celelalte sunt de dimensiuni diferite) în care am pus hârtie de copt. Celelalte două părţi de aluat le-am umplut cu mac. 
Eu macul îl macin, îl amestec cu zahăr pudra, îl fierb puţin  în lapte şi la final adaug esenţă de vanilie. Nu ştiu cantităţi exacte, totul e ochiometric :))) şi după gust. 
Ambele tavi mici le-am asezat într-o tavă  mare. Pentru că erau aproape şi se lipiseră între ei, am ridicat hârtia  de copt ca o barieră. Am lăsat încă vreo 40-50 de minute la dospit. I-am uns cu galbenusul de ou amestecat cu o lingura de lapte şi am presărat zahăr brun.  
Am preîncălzit cuptorul, i-am lăsat vreo 10 minute la 200-220 grade si apoi am redus la 180 grate si i-am copt cam o ora. Un pic i-am bronzat, dar i-am preferat aşa ca să fiu sigură că-s copţi în interior, crescând aşa mult. 
Aceşti cozonaci nefrămantaţi nu sunt uscaţi, interiorul e puţin mai umed, dar nu crud. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu